tisdag 9 februari 2016

Vecka 6

Måndag: Vi har tränat lite mer på att rita tabeller och diagram. Eleverna har fått rita tabell och diagram till de val de själva gjort om vad vi ska göra för aktivitet nu när vi samlat ihop över 1000 faxuelltpoäng.

Vinnaraktivitet blev att ha en "mysdag" - välja arbete/ämne, bild, schackturnering, film och/eller fika.

Jag har ju varit lite emot att eleverna ska ta med fika till skolan då jag inte vill att det ska sättas krav på hemmet att köpa dricka, läsk mm. Men samma önskan dyker upp hela tiden. Hur ska vi lösa detta? Vad tycker ni?

Jag passade även på att göra om samma prov som jag hade två veckor tidigare. Ett prov där eleverna behöver kunna matteorden för de fyra räknesätten. Provet gick bra för de flesta eleverna.
Ex: Den ena faktorn är 6 och den andra är 5674. Beräkna produkten.

Kvoten är 7 och nämnaren är 6. Vad är då täljaren?

Tisdag: Idag har vi haft matteprovet på förmiddagen. Jag har rättat de flesta proven och resultatet ser bra ut. Om det finns något som jag tycker att en elev behöver träna extra på så ser jag till att de får det. Jag går igenom momentet med eleven och skickar sedan hem uppgifter att träna på just det momentet.

Det är mycket matte nu. Jag har anmält vår klass till en mattetävling som heter Pangea. Det är en tävling som över 10 000 elever i Sverige deltar i. Idag gör vi första provet och elevernas svar skickas in för att rättas. Om vi lyckas bra får vi gå vidare till nästa deltävling.
Jag anmälde klassen eftersom jag var nyfiken på hur uppgifterna i ett sådant prov kunde se ut och även för att se hur eleverna klarar av denna typ av uppgifter.
På torsdag ska vi går igenom provet tillsammans och ge varandra tips på hur man kunde tänka när man löser uppgifterna.

Onsdag: Första onsdagen i skolan på länge. Nytt för denna termin är att Lena Uddenberg kommer in och har en svenskalektion i klassen, sist på onsdagen.

Torsdag: Inlämning av matteläxa. Idrott - skridskor. Efter vi ätit lunch åker vi upp till Folkets hus och "Poesimelodi". Dagen kommer att bli längre än enligt schema och eleverna kommer att kompenseras för denna övertid.

Fredag: Glosförhör





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar